Waar ga jij je op richten in dit nieuwe jaar ?

Zo aan het einde van het jaar, komt deze vraag bij de meeste van ons wel even boven.

Doe jij iets met deze vraag of laat je hem rusten?

En als je met deze vraag aan de slag gaat wat werkt er dan voor jou?

T

Kies jij voor een duidelijke richting, of ga jij lekker mee met de flow..

 

Let questions be questions

Wordt jij onrustig van dit soort vragen ?
* vragen zoals hoe voelt het en waar wil je heen..

Zeg dan gewoon ik weet het niet..

**

Je herkent dit proces misschien wel bij kinderen. Je vraagt ze dingen en op alles antwoorden ze ik weet het niet..  En dat is eigenlijk helemaal niet zo gek. Soms weet je namelijk gewoon niet wat je voelt. Ja, je voelt allerlei sensaties, of je voelt eigenlijk toch helemaal niets. En dat geeft gewoon onduidelijkheid, niet alleen voor de ander, maar ook voor jezelf.

T

Tips voor het omgaan met niet weten :

  • Het niet weten de ruimte geven. Gewoon expressie aan te geven.. uit te spreken ik weet het niet. In onze westerse cultuur moeten we altijd de dingen weten, en hoe is het om gewoon even in het niet weten te zijn. Wees niet ongerust, het antwoord komt vanzelf.
  • Kom gewoon in beweging, en merk dan vanzelf wat werkt voor jou. Wat goed voelt dat klopt, waar je weerstand voelt daar ga je van weg en dan probeer je simpelweg iets anders.
  • Merk je echt dat het niet weten, je blokkeert. Dan kan je misschien kleur als de taal voor je gevoel gebruiken. Vaak is het makkelijker om je gevoel een kleur te geven, en iedere kleur heeft een speciale betekenis, die woorden kan geven aan hoe jij je voelt. Zie hier hoe dat werkt: colournostics sessie.

 

 

Terugblik om vooruit te kunnen kijken..

Jouw gevoelens onder de loep

T

Terug kijken naar het afgelopen jaar geeft vaak goede inspiratie, hoe weer verder te gaan. En hierin is het mooi als je het beide toe kan laten het mooie; het fijne, maar ook het vervelende gevoel. T

  • Wat was goed en fijn, en hoe kan je dat het komende jaar misschien zelfs nog laten groeien.
  • En wat was niet prettig, en kan je dat misschien loslaten of transformeren.

Het positieve gevoel: 

Door je af te stemmen op waar je dankbaar voor bent en het positieve kom je in een positieve flow.

  • Afstemmen op waar je dankbaar voor bent. Er zijn vaak zo veel dingen waar we dankbaar voor kunnen zijn, ook al zijn ze soms voor ons gevoel maar heel klein. Als je je weer bewust wordt van de mooie dingen van het afgelopen jaar, kan je a.h.v. dat bepalen waar jij zeker ruimte voor gaat maken het nieuwe jaar.  Het is misschien zelfs als goed om wat concrete dingen in je agenda in te plannen. Zodat je het zeker niet vergeet.
  • De 3-1 formule. Wist je dat wij mensen de neiging hebben om alleen de vervelende dingen te onthouden en de leuke dingen veel gemakkelijker vergeten. Dat komt door ons dierlijk instinct; deze registreert namelijk iets wat pijnlijk, of gevaarlijk is. Maar dingen die goed voelen hoeven we niet alert voor te zijn, dus worden op die manier makkelijk vergeten.
  • Een leuke tip is om een geluks / dankbaarheidsboekje aan te leggen. Om iedere dag / week nog even deze fijne momenten te herbeleven en herdenken. Wat fijne momenten die geven een goed gevoel en daar laad je van op.

Het vervelende gevoel:

Misschien zijn er ook wel een aantal dingen die juist helemaal niet fijn waren. En eigenlijk is het ook goed om hier bij stil te staan, want als we dit negeren kan dit soms onderhuids nog door blijven sluimeren in je systeem.

  • Daarom kan het heerlijk zijn om een bepaald moment even expressie te geven aan dat vervelende gevoel. Zet een bepaald muziekje op en dans het eruit…
  • In de meeste vervelende en pijnlijke gevoelens zit ook een boodschap, iets wat niet fijn is en wat je anders wilt. En dat is eigenlijk dus ook heel mooi om te onderkennen, wat is dat verlangen onder dat vervelende gevoel. En dit verlangen kan jou een hele mooie richting geven hoe je het komende jaar / periode verder wilt.